Komunikacja wewnętrzna
w firmie

Efektywna komunikacja w biznesie, to swoisty smar, pozwalający sprawnie działać całej machinie. Jak sami możemy zauważyć na prostym przykładzie mechanicznym, bez odpowiednich substancji, nawet najlepszy organizm nie będzie działał. Inwestycje choćby największe w marketing i rozwój firmy, nie przyniosą optymalnych wyników, kiedy wnętrze organizacji szwankuje.

Audyt komunikacyjny – prawidłowa komunikacja z pracownikami

Pierwszym etapem jest znalezienie przyczyny niesatysfakcjonującego Ciebie stanu rzeczy. Metoda, którą skutecznie praktykuje – rozmowy z pracownikami, sprawdza się bardzo dobrze. W razie potrzeby o charakterze anonimowym, pozwalają zlokalizować wąskie gardła istniejące w organizacji. Nikt nie zna od podszewki firmy, jak pracownicy, którzy są najbliżej organizacji. Zdarza się, że z góry pewne sprawy nie są widoczne. Pamiętaj, że z różnych przyczyn, pracownicy nie przedstawią w sposób pełny swoich obiekcji kierownictwu. Zdecydowanie prościej przedstawić swój punkt widzenia osobie postronnej. Znając Twoją perspektywę, będę mógł znaleźć dysonans między tym czego oczekujesz, a tym co rzeczywiście ma miejsce.

Budowanie relacji z pracownikami podczas zarządzania zespołem

W tej materii z pomocą przychodzi Simon Sinek. Filozofia wykładowcy komunikacji strategicznej, szczególnie przypadła mi do gustu. Zgodnie z nim stwierdzam, że im pracownik czuje się bardziej przydatny i bezpieczny, efektywniej pracuje. Jeśli Twoi pracownicy wiedzą, że są doceniani i ich zdanie ma znaczenie, tym chętniej i dłużej chcą dla Ciebie pracować. Traktują Twój sukces, jako swój sukces. Gotowi są do większych poświęceń, jeśli Ty także przestrzegasz takich wartości. Zastanów się czy traktujesz podwładnych, jako równych Tobie uczestników dialogu? Czy mają możliwość wyrażania swoich opinii?

Pracodawcy, których poznałem, kilkukrotnie zwracali mi uwagę na destabilizujący charakter plotek występujących w organizacjach. Zawsze wtedy odpowiadam, że plotki wynikają z braku poczucia bezpieczeństwa personelu. Jeśli ludzie snują teorie w związku z rozwojem swojego miejsca pracy, oznacza to, że ich potrzeba informacji nie została zaspokojona. Dostępność kierownictwa, cykliczne spotkania zespołu, dzielenie się planami, powinny sytuację uzdrawiać. Naturalnie, wymaga to czasu. Komunikacja wewnętrzna w firmie bywa jednym z ważniejszych elementów wpływających na jakość przedsiębiorstwa.

Pr Wewnętrzny – skuteczna komunikacja

Skoro troszczysz się o Twój wizerunek, inwestujesz środki w kształtowanie marki na zewnątrz, wysoce niestosowne byłoby lekceważenie tego, jak Twoją firmę postrzegają pracownicy. Zatem celem pr wewnętrznego jest budowanie odpowiedniego wizerunku przedsiębiorstwa w oczach podwładnych oraz ich otoczenia. Podstawowym narzędziem jest właściwa komunikacja, która służy reagowaniu na dezinformacje wewnętrzną oraz buduje pozytywny wizerunek. Najważniejszym kryterium sukcesu pr wewnątrz jest spójność działań oficjalnych z codziennymi aktywnościami. Jeśli pracownicy mają wierzyć w wizerunek, muszą go doświadczać każdego dnia.

Elementy pr wewnętrznego

 

Tablice firmowe

to miejsca gdzie Twoi współpracownicy będą mogli dowiadywać się co aktualnie dzieje się w firmie. Warto zadbać o miejsce w którym oni także będą mogli zostawiać wiadomości. Tablice, mogą także służyć jako strefa pochwał czy przypominanie zasad obowiązujących w firmowej społeczności. W połączeniu ze skrzyniami na pomysły i usprawnienia, przyniosą pozytywny odzew.

Regularne spotkania

Dzięki nim informowanie o zmianach czy nowych kierunkach firmy będzie prostsze. Wysłuchasz także obaw i aktualnych problemów podopiecznych. Na bieżąco będzie możliwe reagowanie na sytuacje kryzysowe. Spotkanie to, to idealne miejsce by odnieść się do pomysłów ze skrzyni. Po kilku spotkaniach, sami poczujecie różnice.

Wyjścia integracyjne

Nic tak nie łączy jak wspólne spędzanie czasu po pracy. Dzięki temu Twoje zespoły będą solidarne. Pewność, że można na kimś polegać zwiększa efektywność i buduje zaufanie. Wspólne wypady, także przybliżą grupę kierowniczą z pozostałymi pracownikami. Aktywność fizyczna czy mała dawka rywalizacji poprawi wizerunek organizacji. Jeśli pozwolisz podopiecznym wybierać miejsca rozrywki poczują się docenieni.

Naprawmy relacje w Twojej firmie!

11 + 11 =

Jak zlokalizować problemy komunikacyjne firmy?

Niestety (mimo iż trend się zmienia), wciąż wielu przedsiębiorców zapomina, że aby klient był zadowolony w pierwszej kolejności zadowolony musi być pracownik. Tylko taka konfiguracja przyniesie długofalowe wzrosty. Nie jest to proste zadanie, szczególnie dla właścicieli nastawionych na krótkookresowy zysk. Podczas czytania moich słów, niejeden odpowie, że robi co może, ale nie stać go na podniesienie pensji swoim pracownikom. Utożsamianie zadowolenia podwładnych wyłącznie z wynagrodzeniem to błąd. Przeprowadzanie rekrutacji i wdrażanie pracownika w turbiny firmy jest kosztowne. Wymaga nakładów finansowych oraz czasowych. Najlepiej wybierać najlepszych i dbać by nie chcieli opuścić pokładu.

Jeśli zauważasz demotywację swojego personelu,,hętnie pomogę Ci zlokalizować jej przyczynę, stworzyć program naprawczy i dokonać efektywnych wdrożeń. Podczas indywidualnych wywiadów dowiem się co zdaniem Twojego zespołu jest dobre, a co utrudnia im pracę. Po przeprowadzeniu rozmów przygotuję raport z diagnozą pr wewnętrznego.