Efektywna współpraca z agencją SEO

Znaleźliśmy firmę SEO, wybraliśmy ofertę i podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu współpracy. Podpisanie umowy to dopiero początek procesu pozycjonowania. Ze względu na to, że SEO to proces długotrwały opierający się na wzajemnej kooperacji, warto zastanowić się co zrobić by kontakt z agencją był satysfakcjonujący. Jako koordynator procesu pozycjonowania, każdego dnia mam kontakt z klientami. Dzięki temu potrafię zlokalizować ich potrzeby i główne błędy, które zakłócają dialog. Setki telefonów i mail sprawiły, że łatwiej mi zrozumieć punkt widzenia klienta i wiem w jaki sposób rozmawiać ze specjalistami SEO. Jeśli chcemy by nasza współpraca była efektywna pamiętajmy o kilku złotych zasadach:

Przedstaw swoje oczekiwania

Każdy specjalista SEO wie, że celem klienta są pozycje fraz, a co za tym idzie wzrost sprzedaży. Jednak nie zna się na każdej branży, nie wie jak wiele lat jesteś na rynku, czy korzystasz z innych form promocji albo czy masz jeszcze jakieś strony internetowe. Na początku współpracy warto poświęcić nawet 30 minut na rozmowę telefoniczną z opiekunem bądź spotkanie. Dzięki temu będzie jasne czego konkretnie oczekujesz i jakimi zasadami się kierujesz. Specjalista odpowie na szereg pytań i opowie jak planuje rozłożyć pracę. Nie zalecam lekceważyć tego etapu współpracy. Z perspektywy agencji ważne jest jak traktujesz swój serwis lub czy jesteś gotowy na zmiany.

Zadawaj pytania

Nie bój się zadawać pytań. Masz prawo nie wiedzieć i nie rozumieć. Gdybyś znał się w stu procentach na marketingu internetowym outsourcing nie byłby potrzebny. Twój opiekun przeprowadzi Cię najlepiej jak potrafi przez proces pozycjonowania. Każdy klient ma jednak inną wiedzie i doświadczenia związane z marketingiem, dlatego jeśli czegoś nie jesteś pewien – zadawaj pytania. Gdy czegoś nie rozumiesz, nie wiesz dlaczego ktoś chce przebudować Twoją stronę masz prawo pytać.

Precyzyjnie ustal formę kontaktu

Informuj jasno o swoich preferencjach co do kontaktu. Jeśli Twoja branża sprawia, że nie możesz sobie pozwolić na kontakt telefonicznych zaznacz to. Jeśli nie masz czasu czytać maili również o tym powiadom. Często opiekun w tej dziedzinie może być elastyczny. Najważniejsze, żeby kontakt się nie urywał. Nie chodzi o to, żeby rozmawiać ze sobą codziennie. Jednak to jasne zasady czynią przyjaciół w biznesie, dlatego warto porozumieć się jak często korzystasz ze skrzynki mailowej. Opiekun nie będzie czuł się komfortowy jeśli będzie musiał się narzucać. Najlepiej przedstawić swoje oczekiwania w tej materii już na samym początku. Jeśli coś Ci się nie spodoba nie obrażaj się, ale bądź konkretny. Jeśli nasuwają Ci się jakieś wątpliwość, daj znać od razu. Nie podobają Ci się przygotowane treści na stronę? Firma powinna je poprawić, jednak musi wiedzieć co dokładnie jest z nimi nie tak. Pamiętaj, że to Ty jesteś specjalistą danej branży, dlatego znasz się na niej najlepiej.

Bądź wyrozumiały

Po drugiej stronie jest człowiek. Opiekun stara się zrobić co w jego mocy, by Twoje wyniki były satysfakcjonujące. Twój sukces to sukces firmy pozycjonerskiej. Bądź wyrozumiały, jeśli ktoś prosi byś poczekał na odpowiedź nieco dłużej. Niektóre pytania wiążą się z przeprowadzaniem dokładniejszej analizy. Pamiętaj, że bardzo często nad Twoim serwisem pracuje kilka osób. Po uzyskaniu informacji specjalista na pewno się z Tobą skontaktuję. Jeśli pojawiają się spadki, nie oznacza to, że agencja popełnia błędy albo nie zajmuje się Twoim serwisem. Jeśli zdecydowałeś się na współpracę, traktuj człowieka po drugiej stronie jak partnera

Bądź konsekwentny

Wywiązuj się z ustaleń. Jeśli ustalasz, że dostępy wyślesz konkretnego dnia to postaraj się dotrzymać terminu. Dlaczego to takie ważne? Opiekun bez niektórych zgód czy dostępów nie jest w stanie działać. Jak pisałem wyżej, procesem pozycjonowania zajmuje się kilka osób. Nie wywiązanie się z terminów może sprawić, że Twój czas oczekiwania wydłuży się. To samo tyczy się tekstów czy wdrożeń. Jeśli ich nie zaakceptujesz nie będą mogli nic z nimi zrobić. Jeśli Ty jesteś konsekwentny, możesz tego wymagać od partnera biznesowego.

Oszczędzaj czas

Troszcz się o swój czas. Kontakt ze specjalistą zajmuje czas, tak jak i analiza raportów i pozycji. Jeśli chciałbyś porozmawiać na temat SEO to skontaktuj się z nim wcześniej. Najlepiej ustal konkretny termin – temat, datę i godzinę. Nie będziesz się frustrował, że opiekun nie ma pod ręką wszystkich informacji. Dzięki temu zarówno Ty oraz specjalista będziecie przygotowani do rozmowy. Unikniesz także złości, kiedy specjalista zadzwoni kiedy nie masz czasu.

Unikaj emocji

Nie traktuj pracownika agencji jak wroga, który chce wykorzystać Twój brak wiedzy. Na efekty trzeba czekać. Wielu ze specjalistów całościowo podchodzi do promocji twojej marki w sieci. Często ich rady są cenne. Skoro już płacisz za pozycjonowanie, wykorzystaj przekazywaną wiedzę. Spadki i wahania pozycji są czymś normalnym w tej branży. Sprzeczki czy pretensje do niczego pozytywnego nie doprowadzą.

Tak jak widzisz, kontakt z agencją marketingową nie jest łatwym zadaniem. Wymaga nakładu pracy i zaangażowania. Jeśli nie masz na to czasu, warto skorzystać z usług profesjonalnego pośrednika marketingowego.