Dobra umowa SEO – jak wybrać agencję

Wybór firmy, która będzie pozycjonować serwis to skomplikowane zadanie. Na rynku znajduje się szereg organizacji, które prześcigają się w ofertach by zdobyć nowych klientów. Często od jakości realizowanej usługi zależy być albo nie być klienta, dlatego ta decyzja powinna być rozważnie podjęta. Zanim zdecydujemy się na outsourcing usług marketingowych zastanówmy się czego oczekujemy i jaki jest nasz cel. Po drugie ustalmy budżet którym dysponujemy. Dopiero wtedy rozglądajmy się po rynku. Sytuacja, w której dopasowujemy budżet do ofert firm nie jest korzystna. Pamiętajmy, że najważniejszym celem marketingu, szczególnie internetowego jest pozyskiwanie nowych odbiorców naszych produktów czy usług. Jeśli już wiemy co nas interesuje i ile chcemy wydać pozyskujemy oferty od różnych firm. Rynek jest bogaty, więc należy poznać rożne opcje. Wybierając ofertę zwróćmy koniecznie uwagę na kilka aspektów:

Dorobek agencji

Każda szanująca się organizacja stara się udowodnić nam, że to jej produkt zasługuje na nasze zaufanie. Warto sprawdzić jakimi opiniami cieszy się w sieci. Oczywiście nie traktujmy tego kategorycznie. Większość z nich na stronie internetowej posiada spis klientów, dla których pracowała. Jeśli nadal pojawiają się wątpliwości poprośmy o referencje od innych jej klientów. To powinno być wiarygodne źródło informacji. Skorzystajmy z pomocy firm mających doświadczenie i tych, którym zaufali już inni.

Przeczytaj umowę SEO

Biorąc pod uwagę prawo cywilne to przez dokument ten rozumiemy zgodne porozumienie stron (przynajmniej dwóch), które nadaje im obowiązki i prawa. Jest to dokument prawny, który posiada szczególną moc, dlatego dokładnie i kilka razy powinniśmy z nim się zapoznać. Nie bierzmy pod uwagę obietnic ustnych, a to co jest zagwarantowane na piśmie. To właśnie stanowi podstawę dalszej współpracy. Sprawdźmy kiedy usługa rozpocznie się i zakończy. Jakie są możliwości zakończenia współpracy, czy występują kary umowne. Szczególnie zapoznajmy się z naszymi obowiązkami. Pozycjonowanie wymaga współpracy, dlatego sprawdźmy do czego się zobowiązujemy.

Precyzyjny cel umowy

Sam zapis, że pozycjoner będzie zajmował się pozycjonowaniem naszego serwisu to zbyt mało. Zwróćmy uwagę jakie konkretnie bierze na siebie obowiązki. Ustalmy co i w jakim czasie zrobi. Pozycjonowanie jest szeroką definicją. Dla przykładu, dodanie jednego linka na stronie w miesiącu może okazać się zbyt ograniczonym postępowaniem. Im więcej szczegółów wynegocjujemy od początku tym dla nas lepiej.

Koszty SEO

Forma rozliczania jest jedną z najważniejszych jaką możemy poruszyć. Na rynku istnieje wiele form współpracy. Najpopularniejsze z nich to rozliczenie ryczałtowe, ryczałt plus efekt oraz efekt uzależniony od wyników. Pierwszy sposób współpracy jest korzystny da obu stron. Tobie się opłaca bo masz taką samą opłatę bez względu na wyniki. Agencji również, bo ma pewność, że zarobi na swojej pracy. Czasem zdarza się, że firmy zgadzają się pozycjonować na tzw. ryczałt plus frazy. To nic innego jak mniejsza niż w punkcie pierwszym opłata za obsługę plus wynagrodzenie uzależnione od pozycji fraz. Ostatnia i aktualnie najmniej popularna forma to sama opłata za efekty. W moim przekonaniu nieopłacalna dla żadnej ze stron. Po pierwsze agencja nie ma pewności zysków, a po drugie kiedy frazy osiągną wysokie wyniki klient płaci dużo więcej niż na ryczałcie.

Wykorzystywane narzędzia

Zapytajmy pozycjonera w jaki sposób mierzy swoją skuteczność. Profesjonaliści wykorzystują Google Analytics i Google Search Console. Sprawdzają wejścia na naszą stronę i to na jakie frazy udaje nam się pojawiać w organicznych wynikach wyszukiwania. Wiedza ta jest na wagę złota i pozwala sensownie wykorzystywać potencjał serwisu. Na rynku istnieje szereg zewnętrznych programów, z pomocą których (jeśli posiada się płatne licencje) można mierzyć przeróżne dane. Najważniejsze to: Senuto i Semstorm – bada widoczność, Ahrefs i Majestic – bada profil linków. Zapytajmy również czy zostanie nam nadany dostęp do pozycji naszego serwisu.

Nie unikajmy spotkań

Jeśli sama rozmowa przez telefon nam nie wystarczy nie bójmy się zaproponować spotkania w siedzibie agencji. Jeśli firma traktuje nas poważnie, bez problemu się na to zgodzi. Dzięki temu zobaczymy jak pracuje czy jaka atmosfera panuje w środku. Warto się dobrze poznać zwłaszcza, że prawdopodobnie współpraca będzie długa. Spotkanie także oszczędza czas negocjacji.

Wsparcie techniczne

Jednym z filarów SEO jest optymalizacja techniczna serwisu. Agencja przeprowadza audyt i co jakiś czas przesyła zalecenia, które powinniśmy wdrożyć na naszym serwisie. Jeśli nie posiadamy webmastera, wybierzmy taką, która będzie mogła też za nas wdrożyć zmiany. Jeśli posiadamy swojego wdrożeniowca wynegocjujmy korzystniejszą cenowo ofertę.

Wsparcie content marketingowe

Sytuacja ma się podobnie jak z wdrożeniami. Nieodłącznym elementem pozycjonowania są treści. Warto upewnić się czy agencja ma swoich copywriterów, którzy w ramach umowy przygotują teksty. Sprawdźmy jak dużo ich będzie i co w sytuacji, jeśli ich ilość nie wystarczy. Co ważne czy trzeba będzie dopłacać za nowe? Czy firma da zalecenia i wskazówki ile i jakiej powinniśmy samodzielnie przygotować?

Pozyskiwanie linków

Link building jest ważnym elementem pozycjonowania witryny. Nie unikajmy pytań odnośnie tego skąd agencja je pozyskuje. Upewnijmy się czy ma swojego specjalistę od link buildingu, a może wykorzystuje prywatne zaplecze? Zawsze możemy zapytać jak bogate i na czym się opiera. Profesjonaliści bez problemów udzielą nam na to odpowiedzi.

Jeśli mimo wskazówek chcesz mieć pewność wynegocjowania dobrej umowy SEO – zapraszam do kontaktu.