Szkolenia jako element marketingu firmy

Strategia marketingowa każdej firmy powinna być zdywersyfikowana. Dobór odpowiednich kanałów marketingowych zależy głównie od grupy odbiorców, która jest tzw. grupą docelową. Wszystkie biznesy kierują swoje usługi czy produkty do konkretnych osób. Kluczowe jest by kanał był właściwie dobrany do potencjalnych odbiorców. W innych przypadkach finanse przeznaczane na promocję będą stracone. 

W zależności od charakteru przedsiębiorstwa formy promocji mogą być różne. Niektóre korzystają z bezpośrednich spotkań z przypadkowymi osobami – sprzedaż perfum, odkurzaczy, telefonów czy garnków. Inni, np. sklepy odzieżowe lub drogerie wykorzystują banery ulokowane w różnych częściach miasta. Markety najczęściej wydają swoje gazetki promocyjne, a nawet rozdają naklejki by zachęcać do robienia zakupów. Większość branż związanych z biznesem wykorzystuje Internet jako główne źródło pozyskiwania odbiorów

Jak znaleźć kandydata do pracy?

Skoro staramy się przekonać odbiorców by skorzystali z usług naszej firmy, to tym bardziej powinniśmy umieć przekonać specjalistów by zasilili nasze szeregi. Coraz więcej graczy, (jednak ten odsetek jest wciąż mały) szczególnie tych większych tworzy stanowiska związane z pr wewnętrznym. Osoba pełniąca takie obowiązki ma zadbać by nowi pracownicy odnaleźli się w organizacji, a obecni chcieli jak najdłużej w niej pracować. Odpowiada ona za budowanie tożsamości firmy wewnątrz. Dba by komunikacja wewnętrzna przebiegała bez zarzutów. Zdarza się, że ściśle współpracuje z działem marketingu firmy. Nie odpowiada jednak za pozyskiwanie nowych klientów, ale za zachęcanie potencjalnych pracowników do składania aplikacji.
Zdarzyło mi się kilka razy rozmawiać na ten temat z właścicielami małych brandów, którzy nie rozumieli idei starania się o nowego pracownika. Jednak teraz, gdzie teoretycznie spotykamy się rynkiem pracy nastawionym na pracownika, ten koncept wydaje się być trafny.

Nie samym chlebem człowiek żyje

Finanse stanowią ważny element, decydujący o współpracy z danym podmiotem. Jednak nie jest to kluczowa wartość. Naturalnie wszystko zależy od wieku, doświadczenia i oczekiwań kandydata. Pamiętajmy, że chęć pracy pod banderą konkretnej marki zależy od bardzo wielu czynników. Wielu kandydatów gotowych jest rozwijać się i zdobywać doświadczenie u boku profesjonalistów, nawet za cenę mniejszego wynagrodzenia. Niezwykle ważnym dodatkiem są benefity pozapłacowe – zdrowa żywność w pracy, dostęp do darmowego sportu, elastyczne godziny pracy czy opieka medyczna. Jeżeli więc sądzimy, że rotacja w naszej firmie wynika wyłącznie z niezadowolenia z wynagrodzenia to możemy się bardzo mylić. Ludzie chcą pracować również dla idei, pragną mieć pewność, że ich praca ma jakiś cel. Kiedy czują się ważni i docenieni, chętniej pracują, nawet w ,,gorszych” warunkach niż proponuje konkurencja. Wielu przedsiębiorców czytają te słowa uśmiechnie się i zapyta mnie gdzie takich szukać.

Stwórz Akademię Młodych Specjalistów

Gdybym zapytał 20 losowych właścicieli przedsiębiorstw czy uważają, że w tym momencie posiadają specjalistyczną kadrę i oferują produkty dobrej jakości, sądzę, że blisko 100% odpowiedziałoby, że tak. Kiedy czytam badania związane z długością trwania rekrutacji na specjalistów niższego szczebla lub współczynniku rotacji właśnie w tym przedziale, dziwę się, że podczas poszukiwania tych młodych ludzi, firmy nie wykorzystują swoich ekspertów. Brzmi to bardzo przewrotnie, przecież co mają specjaliści techniczni do HR? Pomysł może nowatorski, ale już realizowany przez duże marki. Dlaczego zatem nie uczymy się na błędach gigantów. Szkoły letnie, spotkania na uczelniach, silna współpraca z kołami naukowymi czy prelekcje podczas akademickich dni karier to elementy na które stawia kilkanaście czołowych firm. Dlaczego Twoja nie?

Zalety tworzenia programów dla absolwentów

Wszystko jedno czy jesteś firmą tworzącą oprogramowania, outsorsującą usługi księgowe czy zajmujesz się promocją największych marek. Potrzebujesz ludzi do pracy. Rynek jest na tyle zmienny, że dostęp do kandydatów z potencjałem w dzisiejszych czasach jest na wagę złota. Czemu zatem nie chcesz się wyróżnić i nie stworzysz autorskiego rozwiązania? Być może Twoja branża jeszcze takiego nie wprowadziła. To świetna okazja by wzmacniać swoją pozycję na rynku przez umacnianie brandu. Jeśli pracownicy będą chcieli u Ciebie pracować, to przekonają klientów by zostawali z Wami jak najdłużej. Zastanów się jak długo w Twojej firmie trwa rekrutacja na stanowiska niższego rzędu. Czy jesteś zadowolony z jej wyników? Policz ile czasu zajmuje Ci przeszkolenie kandydata do pracy? 

Jak stworzyć program dla absolwentów uczelni wyższych

Studenci ostatnich lat studiów wyższych mają sporo wolnego czasu. Przygotowują się do okresu przejściowego. Wielu z nich chętnie weźmie udział w projekcie, który wzmocni ich kluczowe kompetencje. Ułóż scenariusz programu dla potencjalnych pracowników. Zastanów się czego możesz ich nauczyć. Być może podczas trzy miesięcznego cyklu spotkań z Twoimi ekspertami nabędą umiejętności, które sprawią, że dużo szybciej odnajdą się w Twojej firmie. Takie programy często są darmowe, jednak jeśli oferujesz unikatowe szkolenia możesz brać za nie opłatę. Informacja o etacie dla najlepszych sprawi, że popularność cyklu stanie się wysoka. Wystarczy ustalić jakie branże studentów czy absolwentów Cię interesują, przygotować program spotkań, ustalić liczbę uczestników i wymagane umiejętności a potem przygotować prelekcję na danej uczelni. Prawie każda ma swoje biuro karier, które pomoże Ci w organizacji wykładu. Nakłady finansowe tego przedsięwzięcia są niskie w porównaniu z korzyściami, które możesz osiągnąć. Będziesz o krok od konkurencji mając dostęp do zawsze chętnych do pracy i częściowo wyszkolonych potencjalnych pracowników. Pamiętaj, iż to, że szkolenia prowadzić będą Twoi specjaliści, daje Ci możliwość dotarcia do najlepszych uczestników. Wyszkolenie pracownika od samego początku oraz przejęcie do swojej organizacji, sprawi, że będzie lojalnie chciał pracować w Twoich szeregach.