Etykieta w biznesie

Jako Abs0lwent dyplomacji oferuję

Savoir vivre w biznesie – konsulting

Negocjacje międzykulturowe

Upominek biznesowy

Event firmowy

Dobór stroju

Netykieta

Delegacja zagraniczna

Protokół biznesowy

Alkohol w pracy

Spożywanie posiłków

Zasady etykiety w pracy

Wiek XXI prócz rozwoju wirtualnych form kontaktu obfituje w wielość bilateralnych spotkań o charakterze biznesowym. Organizacja konferencji czy oficjalny obiad dla gości nie jest tak prostym zadaniem jak się wydaje. Przygotowanie stołu i usadzenie zaproszonych zgodnie z protokołem biznesowym to skomplikowane przedsięwzięcie. Warto skorzystać z pomocy doświadczonego doradcy. Dzięki temu nie popełnisz gaf, które mogą skutkować utratą intratnego kontraktu. Kolejność zabierania głosu, dostosowanie menu, a nawet sposób odpalenia papierosa ma znaczenie. Jako doświadczony realizator protokołu dyplomatycznego, z przyjemnością przeprowadzę Cię przez meandry etykiety w biznesie.

 

Rozwój wewnętrzny

Pewność siebie i gotowość do improwizacji w sytuacjach biznesowych jeszcze mocniej rozwiną Twoje umiejętności miękkie. Nie ryzykuj i zaufaj prfesjonaliście.

Przełamanie barier

Negocjacje z przedstawicielem odrębnej kultury wymagają gracji. Podobnie sprawa ma się z delegacją międzynarodową. Dobre przygotowanie sprawi, że stres zostanie ograniczony, a bariery przełamane.

Bezpieczeństwo

Współpraca i przygotowanie do spotkania podczas ustalenia menu, stroju czy formy negocjacji  sprawi, że poczujesz się bezpiecznie i będziesz mógł skupić się na sprawach merytorycznych.

Zniwelowanie wpadek

Nawet największe chęci nie wystarczą. Dzięki indywidualnym konsultacjom zniwelujemy prawdopodobieństwa popełnienia gafy dzięki czemu Twój wizerunek nie zostanie nadszarpnięty.

Przygotowanie do spotkania biznesowego

Jak zachować się przy stole?

Każdy z nas sądzi, że zna podstawowe zasady zachowania przy stole. Od dziecka powtarza nam się, by siedzieć prosto i jeść sztućcami. Niestety te proste reguły bywają niewystarczające w kontaktach biznesowych, w szczególności, gdy gotujemy, albo zapraszamy gości z zagranicy. W pewnych regionach nie wypada zostawić pustego talerza. Nasz gospodarz może się obrazić. Uzna, że podana strawa była zbyt mała. Oczywiście, w innych należy wszystkiego spróbować (nawet jeśli się nie lubi) i zjeść ile się da. Najlepiej wszystko. W ten sposób okażemy gospodarzowi szacunek. Przygotowując się do biznesowej wizyty, warto także dowiedzieć się w jaki sposób obchodzić się z daniem. Części potraw nie powinno jeść się sztućcami, tylko rękoma. Naturalnie siorbanie czy mlaskanie jest mile widziane podczas spożywania posiłków, może nie w Polsce, ale na wschodzie już tak.

 

Czy na spotkaniu biznesowym serwuje się alkohol?

Pytanie, z którym zmaga się wielu organizatorów spotkania biznesowego – czy podać alkohol? Jeśli tak to jaki i ile? Niestety nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego z kim i gdzie się spotykamy. Niektóre nacje wręcz nie wyobrażają sobie prowadzenia negocjacji bez mocniejszego trunku. Alkohol powinien być dostosowany do posiłku oraz szerokości geograficznej, w której się znajdujemy. Warto także pochwalić się znajomością lokalnych napojów. Podczas zgłębiania etykiety w biznesie, przeczytałem pewne zdanie, które powtarzam swoim współpracownikom – jeśli negocjujesz ważny kontrakt i nie obejdzie się bez alkoholu, zamów coś czego nie lubisz. Dzięki temu tempo spożywania będzie mniejsze, a Ty zachowasz trzeźwy umysł. Na świętowanie sukcesu przyjdzie czas.

Jak komunikować się z przedstawicielami innych kultur?

Nieraz słyszeliśmy, że przedstawiciele różnych religii czy kultur posiadają zupełnie inną dietę niż typowi Europejczycy. Związane jest to z przestrzeganiem zasad państwowych i religijnych obowiązujących w innych częściach świata. Jako dobry gospodarz chcesz zapewne, by Twoi gości czuli się u Ciebie dobrze. Tak pozorne czynności jak nocleg czy spożywanie posiłków ma znaczenie.

Dobór kolorów, które wykorzystuje się podczas wystroju, aranżacja wnętrza czy strój obarczone są także marginesem błędu. W zależności od ,,cywilizacji” kolory znaczą co innego. Nie bez znaczenia także, są tematy do rozmowy, których lepiej nie poruszać. Również tak prozaiczna czynność jak uścisk dłoni, wiele mówi o człowieku. Na całym globie sposób prowadzenia interesów jest zróżnicowany.

Jaki jest idealny strój zgodny z etykietą biznesu?

W życiu prywatnym dopasowujemy strój do okazji, w biznesie jest podobnie. Prócz tego, że praca w biurze wymaga odpowiedniego stroju, powinien być on dostosowany do okoliczności. Inaczej wolno nam się ubrać na uroczysty bankiet, otwarcie galerii sztuki czy udział w międzynarodowych targach. Zarówno kobiety oraz mężczyźni na każdym kroku mogą popełnić gafę, która obniży ich wiarygodność w świecie biznesu. W tym temacie należy przestrzegać prostej zasady, chcesz być traktowany profesjonalnie, wyglądaj profesjonalnie. Naturalnie, strój dostosowany powinien być do pogody, sylwetki, pory dnia i dress code. Zdarza się, że mniej znaczy więcej. Jaskrawym kolorom i obfitej biżuterii warto podziękować.

 

Dlaczego warto?

Wykształcenie -dyplomacja

Ukończyłem dyplomację. Ten elitarny i interdyscyplinarny kierunek wypełniony był zagadnieniami związanymi z savoir vivre. Niuanse związane z etykietą i ceremoniałem nie stanowią dla mnie trudności. Swoją wiedzę wykorzystywałem w  działalności związanej z organizacją eventów o charakterze dyplomatycznym i biznesowym. 

Praktyczny savoir vivre biznesu

Oferuję Ci przygotowanie do spotkania z przedstawicielami różnych kultur, wsparcie związane z zakupem upominku biznesowego czy wdrożeniem netykiety w szeregi Twojej firmy. Organizacja spotkania, dobór stroju, zakazane tematy czy przygotowanie do delegacji zagranicznej również mieszczą się w wachlarzu moich zainteresowań.

Kontakt bez wpadek