Restauracja a social media – jak stworzyć efektywny fanpage na Facebooku?

Ten popularny portal jest największym portalem społecznościowym zarówno w Polsce i na świecie. Każdego dnia za jego pośrednictwem, użytkownicy kontaktują się ze sobą na całym globie. Z łatwością czytamy relacje z podróży, oglądamy fotografie czy chwalimy się wspólnie spędzanym czasem. Facebook to także ogromna ilość grup tematycznych, na których bardzo prosto można wymieniać się informacjami. Każdego dnia również śledzimy naszych ulubionych sportowców czy aktorów. Rzesza ludzi pracuje by narzędzie to rozwijało się i dostosowywało do najnowszych trendów.

Spójrz na swoich znajomy i ich znajomych, jak wielu z nich ma konto na Facebooku? Jak wielu loguje się tam każdego dnia? Nie przesadzę, jeśli napiszę, że zdecydowana większość. Powszechny dostęp do Internetu i posiadanie smartfonu stało się codziennością. Szereg ludzi nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez przejrzenia swojej tablicy. Dlaczego zatem nie wykorzystać tego narzędzia do efektywnej promocji swojej restauracji?

Jak wykorzystać potencjał Facebooka?

Stworzenie profesjonalnego profilu na Facebooku zajmie Ci kilkanaście minut. Koniecznie stwórz fanpage swojego miejsca. Podczas tworzenia wybierz opcję miejsce lub marka, a następnie wpisz nazwę swojego profilu i dopasuj go do kategorii. Nie zapomnij uzupełnić kluczowych danych, takich jak adres strony internetowej, numer telefonu, pełen adres czy godziny otwarcia. Dodaj także zdjęcie lokalu, które będzie się wyświetlało w wynikach wyszukiwania. Warto także przygotować krótki i unikatowy opis działalności. Tworzenia konta jest bardzo intuicyjne. Aplikacja krok po kroku przeprowadzi Cię przez cały proces. Co ciekawe, nie musisz prowadzić konta samodzielnie. Możesz nadawać role na stronie, przez co delegowani pracownicy, będą mogli Cię wyręczać. Kiedy konto zostało doładowane najważniejszymi informacjami, czas zabrać się za promocję.

Jak prowadzić konto restauracji na Facebooku?

Stworzenie konta zajmuje kilkanaście minut i jest dość prostą czynnością, promowanie wymaga dużego nakładu pracy. Jak zatem działać by restauracja odniosła sukces?

Dodawaj zdjęcia i filmy

Facebook to idealne miejsce by wstawiać zdjęcia Twojego lokalu. Ich tematyka jest dowolna, od tego jak Twój kucharz z samego rana robi masło, po nalewanie kieliszka wina. Chwal się pełną salą! Pokazuj kto Cię odwiedził. Być może organizujecie jakiś event, z którego film będzie ciekawą wizytówką restauracji. Co interesujące, możecie nawet prowadzić transmisję na żywo. Twoi fani będą mogli razem z Tobą śledzić co aktualnie się u Was dzieje. Od teraz żadna akcja promocyjna nie obejdzie się bez szerokiego echa.

Zdobywaj fanów

Zasadniczym celem prowadzenia tego typu strony, jest budowanie środowiska zainteresowanych Twoim miejscem osób. Użytkownicy, którzy chcą wiedzieć co u Ciebie mogą polubić Twój fanpage. Dzięki temu każda zmiana Twojego statusu pojawi się na ich tablicach. Im więcej osób Cię śledzi, tym lepiej. Co najważniejsze, kiedy ja komentuje profil danej strony, widzą to moi znajomi. Jeśli ona ich zainteresuje, także dadzą jej potencjalnego like. W ten sposób tworzy się cała sieć. Pamiętaj, że nie tylko ilość kciuków do góry się liczy, ale także ich jakość. Nie kupuj anonimowych lików, lepiej mieć mniej obserwujących, ale zaangażowanych, niż dużą liczbę fake kont.

Przeprowadzaj konkursy

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, ale na Facebooku można organizować konkursy. W Twojej branży jest to bardzo proste. Wprowadzasz nowe danie do karty, ale nie masz pomysłu na nazwę? Zapytaj swoich fanów. Pamiętaj by każdy konkurs miał stworzony regulamin, a co za tym idzie był zgodny z prawem. Rozpisz konkretne dane: kto wybierze zwycięzców i na jakiej podstawie. Jasno określ kto może w nim wziąć udział i jakie są zasady. Następnie ogłoś nazwisko szczęściarza (pamiętaj o RODO i aktualnych zgodach). W restauracji nagród może być wiele: od darmowej kolacji po materiały promocyjne i dzień w kuchni. Wszystko zależy od profilu Twojego lokalu. Świetnym pomysłem na organizowanie konkursów są także święta, np. Walentynki. W swoim lokalu możesz przeprowadzać także zawody, np. kto zje więcej, albo kto zje zgodnie z zasadami savoir vivre.

Troszcz się o oceny

Twój fanpage na Facebooku może także zbierać oceny od zadowolonych gości. Każdy, kto tylko chce może skomentować Twój lokal. Program oferuje oceny od 1-5, wraz z umieszczeniem komentarza. Opinie moją duży wpływ, szczególnie dla nowych gości. Naturalnie, można wyłączyć możliwość umieszczania ocen i komentarzy, moim zdaniem jednak nie jest to dobre rozwiązanie. Jeśli zakazujesz komentowania być może masz coś do ukrycia. Pamiętaj, by podziękować za każdą dobra opinię, zachęcaj również gości do wystawiania pozytywnych rekomendacji. Co jednak zrobić kiedy pojawi się nieprzyjemny komentarz? Po pierwsze zachowaj spokój. Nie wolno Ci go zignorować, postaraj się zatem wyrazić wdzięczność za opinie i bardzo dyplomatycznie odnieść się do zarzutu. Pamiętaj o kulturze osobistej i nie pozwól się sprowokować.

Komunikuj się

Twoja strona może wyświetlać także, jak szybko odpisujesz na pytania użytkowników. W prywatnej wiadomości mogą pytać Cię czy są jeszcze wolne miejsca na wieczór, albo dokonać rezerwacji. W taki sposób zechcą zapytać o listę alergenów czy podziękować za udane dania. Nie unikaj tej formy komunikacji. Jeśli goście poczują, że się nimi interesujesz, chętniej powrócą! Staraj się odpisywać w jak najkrótszym czasie. Nie lekceważ wiadomości!

Reklamuj się

Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę z tego, że prócz prowadzenia fanpage możesz tworzyć płatne kampanie reklamowe. Doładowując budżet, Facebook oferuje Ci możliwość sponsorowanego dotarcia do odbiorców. Możesz ustawiać rodzaj kampanii w zależności od potrzeby, np. koncentrować się na pozyskiwaniu nowych like, reklamować wydarzenie czy nowy produkt oraz informować o promocjach i konkursach. Dzięki rozbudowanym opcjom masz możliwość wyboru do kogo trafi reklama. Dostosuj płeć odbiorcy, wiek, zainteresowania czy miejsce zamieszkania. Kontrolujesz także jak długo kampania ma działać. Facebook dostosowany jest do potrzeb biznesowych odbiorców, kluczowym zadaniem jest wykorzystanie jego potencjału. Chętnie pomogę Ci weryfikować i koordynować działanie w tej materii

Twórz angażujące posty

Angażujące posty sprawią, że Twoja strona stanie się ciekawsza. W swojej branży masz szerokie spektrum działań. Dla przykładu, możesz pytać fanów o to, która pozycja ma pojawić się w menu. Warto zadawać pytania także o to, co bardziej im się podoba. Jeśli użytkownicy poczują, że ich głos się liczy, chętniej wykorzystają Twoją inicjatywę. Na Facebooku zawsze sprawdza się dodawanie filmików zza kulis. Pokaż jak robicie zakupy, jak przygotowujecie potrawy czy układacie stoliki. Zdarza się, że w restauracjach ludzie zostawiają telefony czy klucze, gdzie łatwiej niż tutaj będzie Ci odnaleźć wdzięcznego właściciela. Na fanpage powinieneś reklamować swoje artykuły blogowe ze strony internetowej. Nie ma reguły jak często powinny pojawiać się posty. Moim zdaniem trzy razy w tygodniu to absolutne minimum. Co ciekawe, portal ten daje Ci opcje byś obserwował, kiedy Twoi fani z niego korzystają. Dlatego dostosuj godziny do umieszczania postów.