Jak stworzyć dobre menu?

Menu to wizytówka lokalu, wskazująca na dania, które możemy zamówić. Co lokal to obyczaj. Restauratorzy prześcigają się tworzeniu nowatorskich odsłon karty dań. Tworząc idealne menu musimy pamiętać, że w większości jesteśmy wzrokowcami! Menu powinno być czytelne i zachęcające do zamówienia dań.

Zatroszcz się o design karty

Większość dostępnych restauracji posiada papierowe menu. Na szczęście laminowane księgi potraw odchodzą już do lamusa. Projektując menu zwracajmy uwagę na jego przejrzystość. Nie zapominajmy jaki jest jego cel. W pierwszej kolejności ma informować, a następnie inspirować do złożenia zamówienia. To dobre miejsce by pokazać kreatywność właścicieli. Im jesteś bardziej oryginalny, tym Twój lokal mocniej wyróżni się na rynku. Karta dań przede wszystkim powinna być spójna z ogólnym designem restauracji. Ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Nie zapominaj o praktycznym aspekcie karty – powinna być wielorazowa oraz odporna na zabrudzenia. Jej czyszczenie niech nie przysparza problemu. Kształt i materiał nie mają znaczenia, jednak nie powinna uciekać ze stołu pod wpływem wiatru.

Sezonowość karty dań

Miałem przyjemność rozmawiać z szefami kuchni topowych wrocławskich restauracji. Często słyszałem, że zmieniają swoją kartę od dwóch do trzech razy w roku. Karta zależy od tego co aktualnie serwuje ziemia. Biorą pod uwagę lokalne specjały i porę roku. Wykorzystują sezonowe warzywa i produkty od sprawdzonych źródeł. Twierdzą również, że goście w zależności od temperatury mają ochotę na inne specjały. Dla przykładu zimą preferują cięższe potrawy, agłównie przyrządzane na ciepło. Kuchnia ma mieć charakter rozgrzewający. Naturalnie nie jest to regułą. Jeśli prowadzisz knajpkę z owocami morza i transportujesz je na specjalne zamówienie, nie potrzebujesz częstszych zmian, gdyż polska zima, nie wpływa na Twój produkt.

Idealna objętość menu

Właściciele restauracji chcą trafić w gusta wszystkich odbiorców. Niestety nie jest to możliwe. Sztuczne napychanie karty paradoksalnie bardziej szkodzi niż pomaga. Absurd pojawia się gdy azjatycka knajpa serwuje frytki z kotletem schabowym. Mniej w tym przypadku oznacza więcej. Podaj mniej dań, ale zawsze świeżych. Plusem będzie także krótszy czas oczekiwania. Potrawy możesz modyfikować, układać w komplety. Co ważne, Ty decydujesz w jakiej konfiguracji goście otrzymają posiłek. Mogą płacić za zestaw idealnie skomponowanych dań. Nie skupiaj się na gustach wszystkich. Jeśli coś jest do wszystkiego jest nijakie. Przecież chcesz się wyróżnić. Mam rację?

Karta w językach obcych

Nasz kraj jest często odwiedzany przez turystów. Jeśli prowadzisz lokal w dużym mieście, karta w języku angielskim jest obowiązkowa. W zależności od lokalizacji, warto zainwestować także w wersję niemiecką. Wątpliwości pojawiają się w momencie decyzji czy umieścić tłumaczenie na tym samym egzemplarzu czy przygotować nowe menu. Obie propozycje są dobre. Ja jednak wybieram drugą alternatywę. Im mniej znaków na karcie, tym jest ona bardziej czytelna. Szkoda miejsca na dokonywanie tłumaczenia. Obcokrajowcy docenią fakt, że oferujesz im kartę dostosowaną o nich, bez polskich znaków.

Karta elektroniczna

Dużym błędem jest niewykorzystywanie siły Internetu podczas zachęcania potencjalnych gości do odwiedzania Twojego miejsca. Nawet jeśli nie realizujesz dowozu swoich posiłków, Twoja karta powinna być widoczna w sieci. Wielu z nas, przed decyzją o wyborze miejsca na obiad czy kolacje dokonuje przeglądu dostępnych restauracji. To właśnie dostępność karty w sieci sprawia, że Twoje bistro może zostać odwiedzone. Nie każdy posiada tyle determinacji, by zdecydować się na wybór lokalu na ślepo.

Menu dla dzieci

Polecam to rozwiązanie. Możesz przygotować specjalną rubrykę dla dzieci w klasycznym menu. Dostosuj wtedy nazewnictwo potraw. Wart połączyć koncepcje swojego lokalu z aktualnymi kreskówkami. Nie zalecam przygotowywania potraw z zupełnie innych składników. Zmniejsz porcje i przyprawy ale nie rezygnuj ze swoich klasycznych produktów. Dla przykładu, jeśli specjalizujesz się w kuchni amerykańskiej, zaproponuj pancake z owocami czy zupę z kukurydzy. Nie zmieniaj koncepcji dań. Jeśli często odwiedzają Was z rodziny z dziećmi, warto przygotować kartę stworzoną tylko dla dzieci, w której superbohaterowie zachęcać będą do skosztowania dań.

Najważniejsze dane

Tworząc dobre menu, należy skupić się na najważniejszych informacjach. Przede wszystkim cena. Jak zamówić posiłek, jeśli cena nie jest znana? Precyzyjnie określ czy może ulec zmianie, np. przez różną wagę posiłku. Nazwy posiłków powinny jasno wskazywać na ich zawartość. Warto obok wypisać składniki. Menu to również dobre miejsce by zapisać motto Twojego lokalu.