Czym jest SEO

SEO i pozycjonowanie mimo iż często używane synonimicznie nie są w języku polskim dokładnie tym samym. Naturalnie posługując się którymś z powyższych rzeczowników często chodzi nam o to samo. Mimo iż dla przedsiębiorcy rozróżnienie pojęć nie jest kluczowe, warto już na wstępie właściwie je zdefiniować. Najprościej mówiąc, SEO zawiera się w pozycjonowaniu. Pozycjonowanie strony internetowej to działania mające na celu poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Przekładając na język bardziej zrozumiały, to szereg działań, które sprawią, że nasza strona pojawi się wysoko w wyszukiwarce na wpisywane przez potencjalnego klienta słowo. Pozycjonowanie stron internetowych wymaga użycia kilku elementów. Gdybyśmy mieli dokonać podziału, wyodrębniłbym trzy najważniejsze: content marketing, link building, SEO. Są to trzy filary, bez których szanse na wyniki są bardzo małe. Każdy z nich jest ważny. Co prawda różne agencje mają swoje know how wynikające z praktyki i przeprowadzanych badań, na podstawie których segregują ważność czynników.

SEO – działania ,,na stronie”

Jeśli zechcemy zdefiniować pojęcie SEO, to najłatwiej będzie określić je mianem technicznych działań na stronie. Konkretyzując chodzi o to, by adresy URL były przyjazne czy żeby w tytułach stron (tzw. title) występowały słowa kluczowe. Warto zwrócić również uwagę na strukturę nagłówków i ich oznaczenie. Specjalista SEO zbada także czy serwis występuje w jednej wersji, jeśli nie to zaleci odpowiednie przekierowania. Ten zbiór elementów to tylko podstawa, która jest minimum by móc mówić o działaniach mających na celu wzrost widoczności. Często wśród właścicieli stron internetowych pojawia się pytanie – czy moja strona jest już zoptymalizowana. Jeśli wszelkie elementy będą wdrożone prawidłowo, to tak, ale pamiętajmy, że strona ,,żyje”, rozwija się i każda zmiana, wpis, utworzona podstrona sprawia, że trzeba się nią opiekować. W każdej chwili mogą pojawiać się błędy, dlatego tak ważne jest, by nawet sporadycznie była analizowana pod kątem SEO.

Link building – wizytówka wiarygodności

Wyobraź sobie, że potrzebujesz pójść do lekarza bo doskwiera Ci kręgosłup, a wiesz, że Twój kolega kiedyś zmagał się z tą przypadłością. Pewnie większość z nas pójdzie do tego specjalisty, którego przyjaciel doradzi. Podobnie jest z Google. Stworzyłeś swoją stronę, ale bez linków, które potwierdzą Twoją wiarygodność Google nie będzie brał Cię na serio. Oczywiście, warto podkreślić, że znaczenie linków zdecydowanie się zmniejszyło. Kiedyś łatwo było dodawać nienaturalne linki na innych serwisach prowadzące do naszego i konsekwencje były małe. Teraz algorytm Google zwraca uwagę na ich autentyczność i naturalność. To jak wiele linków zostanie zdobytych i w jakim czasie będzie miało to miejsce jest bardzo ważne. Zbyt duża ilość linków złej jakości osłabi pozycję strony. Podobnie jeśli w krótkim czasie pojawi się zbyt dużo zbyt dobrej jakości linków. Budowanie optymalnego profilu linków nie jest łatwym zadaniem. Albo będziemy współpracować z agencją, która posiada swoje zaplecze, albo samodzielnie postaramy się pozyskiwać linki.

Content marketing – kreuj się na eksperta

Obecnie posiadanie zoptymalizowanej treści na serwisie jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych. Nie chodzi o to by treść się tylko pojawiała, ale najważniejsze by była unikalna. Nie może stanowić duplikacji innych stron w sieci ani duplikować się na Twoim serwisie. Jeśli chcesz by odbiorcy i Google traktowali Cię poważnie zadbaj o jakość swoich treści. Używaj w nich w optymalny sposób fraz kluczowych. Na każdej podstronie powinien znajdować się tekst. Nie namawiam Cię do nadmiernego spamowania, ale naturalnego umieszczania contentu. Podczas starań o pozycjonowanie, jako dodatek warto wykorzystać blog. Dzięki niemu site Twoje strony będzie się zwiększał, a Ty zwiększysz widoczność serwisu na frazy bardziej rozbudowane. Niestety/stety jeśli sądzisz, że zbudowanie prostej strony bez inwestycji czasu w tworzenie treści wystarczy, to często możesz się zawieść. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jak często należy dodawać nowe teksty. Teoretycznie im częściej tym lepiej.

Dla kogo SEO?

SEO jest dla wszystkich, którzy posiadają swoją stronę internetową. Naturalnie musisz zastanowić się skąd pochodzą Twoi klienci. W jaki sposób zaznaczasz swoją obecność na rynku. Jeśli chcesz by pozyskiwanie klientów odbywało się z pomocą strony internetowej, SEO jest dla Ciebie. Naturalnie możesz korzystać z płatnych wyników wyszukiwania (Google Ads), jednak długofalowe efekty uzyskasz wykorzystując wyszukiwanie organiczne (SEO). Katalog branż jest otwarty od restauracji na lekarzach skończywszy. Jeśli dopiero masz zamiar stworzyć stronę internetową swojego biznesu, to warto nawiązać współpracę z agencją marketingową, która da wskazówki jak ona powinna wyglądać pod kątem pozycjonowania. Jeśli natomiast masz już swoją stronę, bądź przygotowany na to, że agencja będzie chciała ją zmodyfikować. Będąc kurczowo przywiązanym do aktualnej jej postaci proces stanie się utrudniony.

Ile kosztuje SEO?

To bardzo trudno oszacować. Wszystko zależy od tego jak wygląda Twoja strona – jak wiele ma podstron, jak dużo znajduje się na niej treści, ile lat ma domena i jak działa Twoja konkurencja. Po około 3 miesiącach działania powinieneś zauważyć jakieś efekty. Piszę jakieś, bo pozycje powinny wzrosnąć, ale często do tych w top 10 im daleko. Naturalnie, jako pracownik jednej z wrocławskich agencji znam klientów, którzy w ciągu dwóch miesięcy osiągnęli pozycje swoich fraz w granicach 10-3. Pamiętaj, że nie jest to regułą. Zazwyczaj rok czasu to okres gdzie część fraz powinna pojawić się w top 10 organicznych wyników wyszukiwania. Znów piszę powinna, bo nie stanowi to reguły. Dużo zależy od Ciebie i branży. Ty możesz pomagać agencji, jeśli współpraca układa się optymalnie efekty będą szybciej. Rozumiem, że nie musisz znać się na wszystkim, dlatego osoby takie jak ja, chętnie pomogą Ci nawiązać współpracę z agencją czy wynegocjować dobre warunki umowy. Jeśli nie masz pojęcia o marketingu internetowym, tym bardziej posiadanie pośrednika ułatwi Ci sprawę. Znam żargon marketingowy i wiem w jaki sposób współpracować z agencją. Jeśli chodzi o branże to im więcej Twoich konkurentów się pozycjonuje tym trudniej. Podsumowując zakładając minimum roczną współpracę z agencją to wydatki stanowić będą od minimum 400 zł brutto miesięcznie.