Co powinno cechować dobrą restaurację?

To o czym wspominałem w poprzednim artykule na temat początków w prowadzeniu restauracji, to absolutne minimum. Jeśli tamto działa jak należy, a nadal sala świeci pustkami, przyczyn należy szukać głębiej.

Zadaj sobie pytanie, dlaczego ktoś ma odwiedzić właśnie Ciebie. Co posiadasz Ty, czego nie ma Twoja konkurencja? Może jest to znakomity szef kuchni? Być może wystrój robi pozytywne wrażenie? Koniecznie zwróć uwagę na to, że to Goście mają być zadowoleni, nie Twój zmysł artystyczny.

 

Bez czego restauracja nie istnieje?

Poniżej wyodrębniłem 5 istotnych elementów, które znacząco wpływają na odbiór Twojego lokalu. Jesli wykorzystasz ich potencjał, goście to docenią, a Twoje obroty powinny wzrastać.

 

Karta – oryginalne i proste menu

Postaw na świeżą żywność. Jak tylko się da, ogranicz mrożonki. Pamiętaj, by karta była krótka. Wprowadzaj dania dnia przygotowywane z lokalnych składników. Zaufaj prostocie smaków, mniej w tej dziedzinie oznacza więcej. Rozbudowana karta zwiększa wydatki na żywność, sprzyja mrożeniu składników i wydłuża czas oczekiwania na danie. Nie sugeruj się tym co podają inne lokale. Ty wyznaczasz swój poziom i samodzielnie decydujesz o tym co oferujesz swoim gościom.

Miła i wyedukowana obsługa

Nie oszczędzaj środków na szkolenia dla swojej kadry. Inwestycja w ludzi zwróci Ci się z nawiązką. Każdy kelner powinien znać danie, które podajecie. Co ważne, nie chodzi wyłącznie o listę składników czy alergenów. Powinien wiedzieć jak danie smakuje. Jak inaczej zaproponuje je gościom? Pamiętaj, że to on jest wizytówką Twojego lokalu. Jeśli kelner nie kosztował podawanych dań, to dlaczego zamówić je mają inni? Kelner jest doradcą klienta. Jeśli zdobędzie jego zaufanie, Ty odniesiesz sukces.

Zastanów się czy zawsze wiesz co chcesz zamówić w restauracji? Odwiedzając takie miejsca najczęściej rozmawiam z kelnerem i pytam co poleca. Dopytuje o smaki, datę przyrządzenia. Dzięki dokształconej obsłudze uda Ci się sprzedać już gotowe dania, bez obawy o zmarnowanie przygotowanych potraw. Kij ma dwa końce – jeśli polecisz obsłudze wciskanie resztek, nikt więcej im nie zaufa.

Dla przykładu, słysząc pytanie o wino pasujące do wieprzowiny, od razu powinien potrafić zaproponować najlepsze. To kelner, może uratować sytuacje, kiedy jakieś danie się skończyło, proponując nowe. Zwróć także uwagę, że idealny kelner to niewidoczny i nieprzeszkadzający rozmawiającym.

Czas oczekiwania

Twoi goście mają prawo znać realny czas oczekiwania na swoje dania. Unikaj informowania o krótszym czasie byle zachęcić do złożenia zamówienia. Goście wybaczą wiele, ale głodny klient to zły pijar dla Twojego miejsca. Kiedy jesteśmy głodni, zauważamy więcej negatywnych czynników, wyczulamy się na błędy. Nawet jeśli jedzenie będzie pyszne, a czekamy (bez uprzedzenia!) dłużej niż 20 minut, lokal będzie nam się źle kojarzył. Nie odwiedzimy go więcej i co najgorsze odradzimy to miejsce swoim znajomym. Dalej przez efekt domina, przez drobny błąd stracisz część gości.

Dania staraj się podawać dla całego stolika w jednym czasie. Nieprzyjemną sytuacją dla klientów, jest rozpoczynanie posiłku, gdy przyjaciele już kończą.

Reakcja na błędy

Każdemu zdarza się pomylić zamówienia, podać chłodny posiłek czy nie zauważyć włosa w sosie. Jesteśmy tylko ludźmi, którym zdarza się popełniać błędy. Co prawda im mniej wpadek tym lepiej, ale co zrobić kiedy już się pojawią?

Po pierwsze nie panikuj, to nic nie da. Poinformuj, że taka sytuacja jest rzadkością i nie powinna mieć miejsca. Zaproponuj nowe danie, oczywiście na koszt firmy. Jeśli gość będzie chciał wyjść, zapytaj grzecznie co możesz zrobić by dał Wam drugą szansę. Nie bądź bierny. Taka osoba, po opuszczeniu lokalu, w emocjach zniszczy Wam wizerunek w oczach znajomych. Tego przecież nie chcesz. Zwróć uwagę na inwestycje długoterminową. Czy oszczędność na jednym daniu jest ważniejsza niż dobra opinia?

Pamiętam świetną historię w dobrze prosperującej pizzerii we Wrocławiu. Razem ze znajomymi poszliśmy ją odwiedzić. Zamówiliśmy dwie duże pizze. Dziś nawet nie pamiętam jakie. Po kilkunastu minutach oczekiwania na dania, pojawiła się kelnerka z wyczekiwanym zamówieniem. Ku naszemu zdziwieniu, poinformowała, że przez pomyłkę pomyliła składniki w jednej pizzy za co mocno przeprasza. Nie chciała byśmy czekali, więc przyniosła nam jedną właściwą pizze, drugą z pomyłką i poinformowała, że właściwa już jest w piecu.

Jak sądzicie co tym zyskała? Odpowiedź jest prosta, pierwsza poinformowała nas o zajściu i nakreśliła sposób rozwiązania trudnej sytuacji. Jak sam pisałem, nie pamiętam co miałem tam okazję próbować, pamiętam, że to miejsce kojarzy mi się bardzo dobrze. Z przyjemnością tam wracam.

Atmosfera

Kiedy rozmawiam z restauratorami, pytam ich, jak często oni lub ich kucharz rozmawiają z gośćmi. Czy wychodzą z inicjatywą by podejść i zapytać czy wszystko im smakuje, albo czy czegoś potrzebują. Minuta small talk potrafi zakotwiczyć miłe wspomnienia i zachęcić do powrotu. Pamiętaj, że rady klientów bywają bardzo cenne. Te darmowe wskazówki, mogą doprowadzić do wzrostów w Twoim dziennym obrocie.

Zwróć także uwagę na wystrój. Powinien być dopasowany do grupy docelowej. Bądź oryginalny, nie kopiuj konkurencji. Jeśli masz być odwiedzany, musisz się wyróżnić.